Politiek op mensenmaat of uit eigenbelang?

Als inwoner en lijsttrekker voor de PVDA in de mooie en multiculturele stad Genk is het de laatste weken toch schrikken als ik de krantenkoppen bekijk. Op twee weken tijd komen drie kopmannen van ons stadsbestuur in opspraak. Eerst Angelo Bruno, onze eerste schepen, die een deal van meer dan 4 miljoen wil sluiten met Infrax, waarvan onze burgervader Wim Dries voorzitter is van de raad van bestuur. Nu moet 2de schepen, Ali Caglar, voor de correctionele rechtbank verschijnen, op verdenking van corruptie en valsheid in geschrifte.

Gaby Colebunders

Hij wordt ervan verdacht een verkiezingsuitgave van 2500 euro, als gift, te laten betalen door een aannemer. Hiermee schendt Gaby ColebundersCaglar de wet op de partijfinanciering. Deze stelt dat partijen onafhankelijk moeten blijven en alleen giften mogen ontvangen tot 500 euro. Het is daarom dat de partijen samen een 70 miljoen dotatie krijgen, betaald door de belastingbetaler.

Over de rechtspraak ga ik geen uitspraken over doen. Maar de manier van politiek doen treft mij in het hart. Is het dan zo gewoon dat bedrijven politiekers sponsoren om contacten binnen te halen? Is het vanzelfsprekend dat dossiers het laatste moment nog goedgekeurd worden met hulp van derden? Er zijn nochtans problemen genoeg in Genk die moeten opgelost worden. We leven in de armste stad van Vlaanderen. Waar 1 kind op 3 opgroeit in een gezin die leeft onder de armoede grens. Waar de scholingsgraad van onze kinderen beneden alle peil is. Hiervoor steken de verkozen verantwoordelijken hun hoofd in het zand en houden ze zich liever bezig met hun eigen te verrijken.

Persoonlijk hou ik niet van afbreekpolitiek, en geloof ik in de kracht om bruggen te bouwen. Ieder heeft zijn ideologie, maar het belangrijkste aan politiek doen is dat het vertrekt van de noden van de bevolking. Dat begint bij eerlijke bestuurders. Wij als PVDA willen een andere politiek. We zijn 1409 Genkenaren gaan bevragen waar zij wakker van lagen en wat ze graag zouden verbeterd zien. Kortom een politiek die vanop straat begint naar onze mandatarissen en verkozenen, die belangeloos en transparant aan politiek doen. Zonder deals om zichzelf te verrijken, zonder corruptie. Politiek verantwoordelijk zijn in Genk staat voor “Samen een stad op mensenmaat” bouwen. Waar verschillende nationaliteiten, religies en leeftijden verdraagzaam met elkaar leven. Kortom een politieker moet 's morgens opstaan en in de spiegel kijken. En als je dan kan zeggen, wat kan ik vandaag voor de inwoners van Genk doen, dan ben je goed bezig.