Mobiele stad

Wie in Genk woont kan niet zonder auto. Je raakt niet op je werk zonder auto. Zelfs kinderen nemen meer de auto (46%) dan de bus (40%) of de fiets (10%). Het openbaar vervoer in Genk is geen alternatief voor de auto. Het is trager, onzeker en duur. En sinds begin dit jaar zijn er ook nog eens netto 60 haltes minder. Niet iedereen in Genk heeft nog een bushalte dichtbij. Er is een toename van het fietsgebruik, maar onveilig verkeer blijft afschrikken. We zitten in een negatieve spiraal. En uiteindelijk lopen we vast. N76, N75, de Hasseltweg maken onze buurten onleefbaar (verkeerslachtoffers, fijn stof en veel lawaai). Tegelijk staan we steeds vaker stil in de file.

Wat wij willen

1. Een stad die echt inzet op openbaar vervoer.

  • We maken onze stadsbussen gratis.

  • We zorgen dat er meer en betere verbindingen zijn tussen de wijken onderling, tussen de wijken en de belangrijkste centra (Genk centrum, Vennestraat, Stalenstraat, Hasseltweg en Hoevezavel), naar de belangrijkste werkzones (Genk Zuid, Campus SintJan, Genk West, Thor Park en Genk Noord) en naar onze belangrijkste attracties (C-mine, Kattevenia, Bokrijk).

  • We laten de stadsbussen rijden van 5 tot 23u door de week en in het weekend tot 01u. Door de week moet je met de bus naar je werk kunnen gaan, ook als je in shiften werkt. En ‘s avonds en in het weekend moet je uit kunnen gaan zonder zorgen.

  • We zorgen ook voor meer bussen ‘s avonds van Genk naar nabijgelegen gemeenten zoals Hasselt en Maasmechelen.

  • We herschikken het stationsplein: focus op veiligheid voor de busgebruikers en voorzien eindelijk een kiss and ride-zone

  • We ijveren bij de federale overheid voor meer in plaats van minder treinverbindingen met Brussel, Antwerpen en de Belgische kust. Ook snellere verbindingen. Het duurt steeds langer om vanuit Genk in Antwerpen te geraken.

  • We maken de parking aan het station in Genk en in Bokrijk terug gratis voor alle treinreizigers.

2. Voorrang aan alle stappers en trappers

  • De oversteekplaatsen, voet- en fietspaden in alle wijken moeten hersteld of heraangelegd worden zodat ze ook geschikt zijn voor ouderen, rolstoelgebruikers en kinderwagens. 
  • De schoolbuurten zoveel mogelijk autovrij maken met een actief aanmoedigingsbeleid voor stappers en trappers. Ook parkeerplaatsen op wandelafstand voorzien van de school. 
  • De gevaarlijkste wegen voor fietsers en voetgangers in kaart brengen en oplossen
  • In het centrum van Genk moeten de fietspaden duidelijk en veilig zijn. Op de ronde punten moeten fietsers veilig zijn en doorheen het centrum moet men  duidelijk zien waar men hoort te fietsen.
  • De ondertunneling van de N76 om de veiligheid voor fietsers en wandelaars te verbeteren.
  • Evaluatie van de trajectcontroles. Bij voorkeur kiezen voor aanpassingen van de weg zodat auto’s niet te hard kunnen rijden en fietsers en voetgangers minder kwetsbaar zijn. Trajectcontroles die alleen maar geld opbrengen, maar geen verbetering geven qua ongelukken of onveiligheidsgevoel worden geschrapt.
  • In de wijken organiseren we met de buurtwerking een fietsstation. Als stadsbestuur voorzien we hiervoor infrastructuur en ondersteunen we vrijwilligers. Zo creëren we een ontmoetingsplaats met allerlei fietsinitiatieven: fietslessen, verhuur deelfietsen, reparatiepaal, fietsbibliotheek, fietspomp…

3. Permanente metingen van fijn stof, verkeersdrukte en ongevallen op de grote verkeersassen

  • Permanente metingen van fijn stof, verkeersdrukte en ongevallen op de grote assen zoals de Hasseltweg, de N75 en de N76
  • Tweejaarlijks bespreken we deze cijfers in de betrokken buurten en onderzoeken we samen welke oplossingen we voorstellen
  • Het stadsbestuur engageert zich om deze voorstellen permanent onder de aandacht te brengen bij de Vlaamse overheid zodat knelpunten en problemen niet jarenlang blijven aanslepen