Fiesta Social brengt 800 mensen naar Kolderbos

Zaterdag 20 mei  Fiesta Social plaats. 800 deelnemers zakten af naar Kolderbos voor een mix van debatten, conferenties, muziek, kinderparadijs en wereldkeuken. Het weer maar vooral de enthousiaste deelnemers zorgden ervoor dat het voor één dag het warmste plekje van Limburg.

“Met dit feest hebben we mensen samengebracht, uit het middenveld, de politiek, de zorg, het jeugd- en het welzijnswerk. Met dit feest denken we samen na over onze toekomst, waar met de sluiting van Langerlo potentieel vrijkomt voor duurzame energie en werkgelegenheid, waar meer kinderen een diploma secundair onderwijs kunnen halen, waar zorgverleners tijd hebben voor een babbeltje met hun patiënten”, vertelde Gaby Colebunders in zijn toespraak op het feest.

Ouders van personen met een beperking die wachten op een budget voor hun kind, personeelsleden uit de ouderenzorg waar het water aan de lippen staat, ze vertelden hun verhaal op Fiesta Social. Jo Vandeurzen en Harrie Dewitte reageerden en bespraken wat de toekomst zal brengen voor de zorgsector. Een zaal verder ging het over het onderwijs. Eén op 6 leerlingen in Genk haalt geen diploma en tegelijkertijd staat de leerkracht steeds meer onder druk, hoe lossen we dat op? Ook het klimaat kwam aan bod. Onder andere Stijn Meuris ging in op de alternatieven van de biomassacentrale van Langerlo. Wat als de miljardensubsisies gingen naar investeringen in groene energie en werk?

Het feest werd mee gedragen door jeugdwelzijnswerk Gigos. Bijna 200 kinderen en jongeren amuseerden zich op het kinderparadijs. Ze speelden urenlang op de springkastelen, ze gingen mee op parade door Kolderbos of namen deel aan de workshop met DJ Faisal.

“Een warme sfeer, lekker eten en muziek uit alle hoeken van de wereld maar ook van de Genkse jeugd zelf, allemaal onderdelen van fiesta social. We zijn blij dat we dit feest vol solidariteit hier in Genk hebben kunnen realiseren" zegt Michelle Heijens, voorzitter PVDA Genk.