PVDA verzet zich tegen de sluiting van de carrefour in Genk

Supermarktketen Carrefour heeft vandaag het herstructureringsplan voor Belgie aangekondigd. De keten die in 2016 nog meer dan 1 miljard winst maakte, maakt nu bekend dat er in Belgie 1233 banen zullen verdwijnen. Ook de carrefour hypermarkt in Genk zou moeten sluiten. Hier staan er 90 banen op het spel.

Kim De Witte, provinciaal voorzitter van de PVDA in Limburg reageert: “Dit is gewoon grof”, “Carrefour maakt zowel in ons land als internationaal een pak winst. In 2016 boekte de groep in totaal meer dan een miljard euro winst, waarvan 65 miljoen in België. En dan zouden het opnieuw de werknemers zijn die zich moeten opofferen? Het probleem is niet de kost van de arbeid, maar de kost van het kapitaal.”

De PVDA keek de cijfers van de Nationale Bank in en stelde daar vast dat Carrefour er warmpjes in zit. “De groep Carrefour kondigt aan dat ze wil besparen en wil investeren in digitalisering. We willen de CEO van Carrefour aanmanen om het geld daarvoor uit zijn eigen kassa’s te halen”, zegt Kim De Witte. “De groep Carrefour zit momenteel op een berg geld van 8,5 miljard euro. Dat is enorm. Het gaat hier om de levens van meer dan duizend werknemers en hun gezinnen die getroffen worden door de kille berekeningen van Carrefour.”

In Genk zou de carrefour hypermarkt sluiten. Dat zou voor 90 mensen jobverlies betekenen. Michelle Heijens, voorzitter van de PVDA in Genk reageert: “Ook voor Genk wordt dit een zware slag, Genk heeft al verschillende sluitingen moeten verwerken, met zware gevolgen. De armoede ligt in Genk hoger dan in alle andere Limburgse gemeentes en ook de werkzaamheidsgraag ligt laag. Dit wordt niet alleen voor de werknemers maar ook voor de stad en de werkgelegenheid is dit een slag. In 2010 sloten ook al drie Limburgse winkels, waaronder ook een in Genk.

In februari 2017 diende de PVDA in het federale parlement een wetsvoorstel in om de procedure voor collectief ontslag aan te passen. “België is een van de Europese landen waar het voor werkgevers het gemakkelijkst is om mensen collectief te ontslaan”, legt Kim De Witte uit. “Carrefour maakt winst en stort de dividenden door aan de aandeelhouders. Er is dus geen enkele economische noodzaak voor dit herstructureringsplan. Er wordt alleen aan de portefeuille van de aandeelhouders gedacht. Daarom vragen wij dat er snel een aanpassing van de wet-Renault komt. Wij willen dat collectief ontslag niet meer toegelaten wordt zonder dat een administratief of juridisch orgaan zich buigt over de vraag of er gegronde economische redenen voor zijn. Dat is een minimale bescherming voor de werknemers en hun gezinnen.”

PVDA lanceert ook een facebookpagina met de eis dat de winkel openblijft en voor het behoud van de jobs: https://www.facebook.com/Ik-wil-dat-de-Carrefour-in-Genk-blijft-144966139485686