Over de PVDA

Over PVDA Genk

‘Ik wil de stad leiden als een onderneming’, zegt onze CD&V burgemeester over Genk. Waar de inwoners worden gezien als klanten die geld kunnen uitgeven. Waar bejaardenzorg en kinderopvang nieuwe markten zijn. Waar bedrijven met allerlei voordelen aangetrokken worden. ‘Trek grote projecten aan en iedereen zal ervan profiteren’, zegt de burgemeester. Het tegendeel is waar. De tegenstellingen in onze stad worden steeds groter.

De PVDA ziet het anders. Genk is geen bedrijf maar een gemeenschap van mensen, met hun problemen, verlangens en dromen. Wij vegen de problemen van de mensen niet onder de mat maar leggen ze op tafel. Wij zoeken naar de oorzaak en naar oplossingen. Voor ons komen de mensen eerst.

Uit het PVDA programma voor Genk van 2012

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 was de PVDA in Genk de grote verrassing. De PVDA ging plots van één naar drie zetels. Harrie Dewitte ging opnieuw naar de gemeenteraad, Bianca Booms en Georges Houtmeyers kwamen erbij. Daarmee heeft de PVDA een stevige delegatie in de gemeenteraad. Met honderden agendapunten kwamen de gemeenteraadsleden tussen rond thema’s als milieu, onderwijs en kinderarmoede. Ook in de OCMW- raad biedt de partij met Milly Thoolen weerwerk.

De PVDA is in Genk met zes groepen actief. In de wijken, op de werkvloer, in de scholen. Wij willen dingen veranderen, samen met de mensen kunnen we meer druk zetten. Dat is onze manier van werken: druk zetten van onderuit, voor kleine en grotere dingen. We voeren samen actie voor degelijke sociale woningen, halen samen handtekeningen op voor zuivere lucht in Genk of voeren samen strijd voor werk bij Ford en Delhaize.

In de groepspraktijk van Geneeskunde voor het Volk in Kolderbos bieden de PVDA-artsen aan meer dan duizend patiënten gratis gezondheidszorg. Het gezondheidscentrum is ook een heus actiecentrum. Er werd een campagne gevoerd voor goedkopere medicijnen en op het meest solidaire feest van Limburg, Fiesta Social, werden dit jaar achthonderd mensen samengebracht.

De PVDA heeft jouw talenten nodig. Bouw samen met ons aan een betere stad.

Gaby Colebunders, lijsttrekker PVDA Genk

Klaar om de bevraging voor jouw gemeente in te vullen?